| BR news | koncerty | historia | skład | dyskografia | videografia | teksty i tłumaczenia | eseje | wywiady | o utworach | zsyp | spis utworów | galeria | gitara | kontakt || linki | download | księga gości | od autorki | FORUM |



W tym dziale znajdują się genezy powstania i interpretacje niektórych piosenek, wypowiedzi członków zespołu na temat utworów BR, spostrzeżenia fanów i inne informacje dotyczące poszczególnych kawałków. Zachęcam do nadsyłania własnych interpretacji czy czegokolwiek, co nasuwa się wam w związku z jakimś utworem.


Piosenka na a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w y 1,2,3


>>> 21st Century Digital Boy
Fragment "Cat's foot, iron claw, Neurosurgeons (neurofuckingsurgeons) scream for more" to cytat z piosenki King Crimson pt. "21st Century Schizoid Man".

>>> 52 Seconds
Greg o pierwszych słowach utworu: "To dobra linijka, żeby zailustrować, że nasza podróż gdzieś nas przywiodła po tych wszystkich latach. Jako nastolatek nigdy nie chcesz tego przyznać. To bardzo trudna rzecz. Cały świat kręci się wokół ciebie - nic nie jest ważniejsze, niż ty sam. Teraz, z naszym dojrzałym ateizmem możemy powiedzieć, że jesteśmy częścią czegoś większego, ale nie wiemy, co to jest. Zamknięcie na to oczu i ślepa wiara w coś większego nie uczyni życia pomyślnym. Tylko poprzez poszukiwanie możemy dowiedzieć się, co jest ważne, większe od nas."

>>> Ad Hominem
Argumentum ad hominem (łac. argument dostosowany do danego człowieka) - pozamerytoryczny sposób argumentowania, w którym, na poparcie swojej tezy, dyskutant powołuje się na nasze, nie do końca związane z tematem, opinie lub zachowania. Zabieg ten ma pokazać, że w gruncie rzeczy zgadzamy się z tezą przedstawioną przez dyskutanta, a jeżeli nadal upieramy się przy swoim to znaczy, że jesteśmy niekonsekwentni w swoich przekonaniach. Więcej tutaj.

The Great Depression (Wielki kryzys) - najprawdopodobniej największy kryzys gospodarczy w XX wieku, który, według większości historyków, miał miejsce w latach 1929-1933 i objął, zgodnie z opinią większości ekspertów, praktycznie wszystkie kraje (oprócz ZSRR) oraz praktycznie wszystkie dziedziny gospodarki.

The Great Society ("Wielkie społeczeństwo") - plan reform społecznych prezydenta USA, Lyndona B. Johnsona (lata 1963-1969). Reformy obejmowały m.in. ustawę o prawach obywatelskich, program walki z ubóstwem, pomoc w edukacji i dostępie do opieki medycznej, program rozwoju zapóźnionych terenów, zniesienie przeszkód w prawie do głosowania.

King of Siam - Syjam to dawna nazwa Tajlandii. Może chodzić o króla Mongkuta, króla Syjamu w latach 1851-1868, który wprowadził na swoim dworze europejską modę, upowszechnił wśród elit państwa znajomość języka angielskiego, otworzył Syjam na handel z państwami europejskimi oraz rozwinął z nimi stosunki dyplomatyczne. Prywatnie był pasjonatem astronomii.

>>> All Good Soldiers
Brett: "Jest to piosenka przeciwko poborowi do wojska oraz piosenka antywojenna". W 1996 był to jeden z ulubionych utworów Bretta.

>>> All There Is
Adams to analogia do biblijnego Adama (wszyscy ludzie są źli i będą cierpieć). Wg Jay'a możliwe jest też, że Brett chciał, zeby słowa "wretched Adams" brzmiały jak "wretched ATOMS", co z kolei oznacza, ze człowiek to marna, węglopochodna forma życia.

>>> American Jesus
Brett mówi, że napisał całą muzykę i tekst do refrenu, natomiast resztą zajął się Greg. Grupa Loss nagrała cover tej piosenki; można go znaleźć na "Fuck Hell - This is a Tribute to Bad Religion". Jako że nie znali tekstu refrenu, zaśpiewali dobrze tylko te najbardziej oczywiste wersy, natomiast resztę zmyślili... Na końcu możemy usłyszeć powtarzane "one mission, one god", podczas gdy wokalista 3 razy powtarza kawałek od "he's the farmer's..." do "he's inside me". Mamy 2 promosy z "American Jesus", w tym jeden (wydany przez niemieckie Semaphore Records) zawierający utwor "Skyscraper" - jest go niezwykle trudno znaleźć. MTV wykorzystywało początek piosenki podczas Extreme Beach Competition Show.
Według Jay'a, piosenka została zainspirowana słowami George'a Busha, który około roku 1991 r. powiedział, że USA nie czyniło zła podczas wojny w Zatoce, ponieważ Jezus jest po stronie Amerykanów. Greg komentuje to mniej więcej w ten sposób: "To ciekawe co mówi Jay, tym bardziej, że to nie on napisał tą piosenkę."
Teledysk do "American Jesus" przedstawia naród amerykański niosący na barkach krzyż, mający mu zapewnić błogosławieństwo. Największe wrażenie sprawia scena końcowa - szereg ludzi, starych i młodych, biznesmenów, studentów i zwykłych roboli, wszyscy z opaskami na oczach, z ręką na piersi i powtarzających "One nation under God".

>>> Anesthesia
Brett: "Anesthesia to metafora przyrównująca uzależnienie do miłości".

Wers "12345678 all good children go to heaven" pochodzi z utworu The Beatles pt. "You Never Give Me Your Money" (album "Abbey Road"). Charles Manson, który na swój sposób interpretował utwory Beatlesów i motywował swoje zbrodnie ich tekstami, powtarzał to zdanie swoim zwolennikom. "Dostawca" (delivery man) może być nawiązaniem do Stevena Parenta, który przybył do domu Sharon Tate akurat w momencie, kiedy wybrała się do niego "Rodzina" Mansona. Parent został zamordowany przed wejściem do domu, zanim "Rodzina" odebrała życie Sharon Tate (w 8 miesiącu ciąży) i jej gościom.
Pomimo tych zbiegów okoliczności, Brett zaprzecza, że w utworze występują celowe nawiązania do Mansona.

>>> The Answer
Greg powiedział, że w 1993 była to jego ulubiona piosenka. Na bootlegu "Classic Traxx" gubi się w tekście i śpiewa "the man was banished something something he's a mockery, you know?". Później słyszymy "Amsterdam sits chocking on its discharge", ponieważ utwór został nagrany na występie w Amsterdamie.

>>> Atheist Peace
Greg: "To była nasza wypowiedź na temat kierunku, w którym zmierzaliśmy. Album został napisany jeszcze przed wojną w Iraku, a wyszedł w roku, w którym ta wojna trwała. Chcieliśmy pokazać w jakiś poetycki sposób, że nie podobają nam się te działania. Piosenki takie jak 'Atheist Peace' pokazują, że można osiągnąć pokój w sposób, który może nie mieć nic wspólnego z religią, bo to jest właśnie wojna religijna. "

>>> Atomic Garden
Brett: "To piosenka o rozprzestrzenianiu się broni jądrowej". Teledysk do niej (wyreżyserowany przez Gregora Verbinsky) znajduje się na kasecie VHS "Big Bang". Grupa Blender, praktycznie bez znajomości tekstu, nagrała cover "Atomic Garden", który oczywiście znajduje się na "Fuck Hell - This is a Tribute to Bad Religion". Na występie w Las Vegas w 1999 r. Greg zastąpił nazwisko Gorbaczowa Slobodanem Milosevicem (było to w czasie bombardowania Serbii).
Skoro juz jesteśmy przy bombardowaniu, warto wspomnieć także o teledysku, przedstawiającym obrazki wojenne. Klip ten robi naprawdę duże wrażenie; oprocz wstrząsających scen bombardowania i zobrazowania całego strachu towarzyszącego wojnie, możemy również zobaczyć w nim Graffina na krześle elektrycznym śpiewającego "they say they know what's best for me, but they don't know what they're doing!"

>>> Avalon
Avalon to celtycki raj lub kraina zmarłych. Trwa tam nieustanna wiosna, panuje nienaruszalny pokój, choroby nie mają dostępu do jej brzegów, a ziemia jest tak urodzajna, że szczęśliwcy, którzy dotarli do Avalonu, nie muszą troszczyć się o jej uprawianie, gdyż sama dostarcza wszystkich potrzebnych warzyw i owoców. Ci, którzy zasłużyli na pośmiertny żywot wieczny, przebywają tam, zażywając rozkoszy stołu i łoża. Więcej tutaj.

>>> Best For You
Jay w jednym z wywiadów w 2000 roku powiedział, że w "Best For You" na gitarze gra Jennifer Finch i jeszcze jedna osoba z grupy L7. Na "Fuck Hell -This is a Tribute to Bad Religion" znajduje się fatalny cover nagrany przez Toast. Lepiej poradziła sobie kapela Torra-Ska, nagrywając cover w wersji live.

>>> Better Off Dead
Brett: "To nie jest piosenka miłosna. To utwór o osobistej odpowiedzialności."

>>> Beyond Electric Dreams
Co roku Greg i Brett wybierają się z plecakami w góry Sierra Nevada. Greg mówi, że utwór opowiada o byciu ponad siecią elektryczną na wysokości 11 tysięcy stóp.

>>> Big Bang
Wielki Wybuch (ang. Big Bang) - model powstania Wszechświata uznawany za najbardziej prawdopodobny. Według tego modelu ok. 13,73 mld lat temu dokonał się Wielki Wybuch - z bardzo gęstej i gorącej osobliwości początkowej wyłonił się Wszechświat (przestrzeń, czas, materia, energia i oddziaływania).

Wielki Kolaps / Wielka Zapaść / Wielki Kres / Wielki Krach / Wielki Skurcz (ang. Big Crunch) to jedna z hipotez kosmologicznych opisujących koniec istnienia wszechświata. Zakłada on, że proces rozszerzania wszechświata nie będzie przebiegać wiecznie. W pewnym momencie, pod wpływem grawitacji jego rozszerzanie się ustanie i rozpocznie się proces do niego odwrotny - "kurczenie się wszechświata".

>>> The Biggest Killer in American History
Jeden z fanów na koncercie zapytał Grega, kim był największy morderca w historii Ameryki. Greg odpowiedział, że chodzi o armię Stanów Zjednoczonych. Z drugiej strony Hetson uważa, że jest to wspomniany w piosence Edward Teller. Teller wraz z Robertem Oppenheimerem zainicjował tzw. Manhattan Project, którego skutkiem było wynalezienie bomby atomowej podczas II wojny światowej. Teller aż do śmierci glosił, że bomba atomowa to wspaniały wynalazek.

>>> Billy
Billy to Brett. Piosenka ma charakter autobiograficzny - opisuje doświadczenia Bretta związane z narkotykami. Na stronach B wszystkich kaset "No Control" piosenka zatytułowana jest "Bizzy".

>>> Billy Gnosis
Tytułowy bohater utworu to Brett Gurewitz (nawet inicjały się pokrywają).

>>> Blenderhead
Brett mówi, że to utwór o tym "jak to jest zadawać zbyt często zbyt dogłębne pytania". Jedna z brytyjskich grup nosi nazwę Blenderhead właśnie dzięki tej piosence; jest tażke amerykańska grupa o tej samej nazwie, podobno jednak nie ma to nic wspólnego z Bad Religion.

>>> Boot Stamping on a Human Face Forever
"If want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face... FOREVER!" - Tytuł i tekst piosenki nawiazują do książki George'a Orwella "Rok 1984"

>>> Bored and Extremely Dangerous
Greg: "Ta piosenka była napisana chyba w 2001 roku, czyli niedługo po tej strzelaninie w Columbine. Od tamtego czasu wydarzyło się wiele innych tragedii. Chodzi o to, że lubimy wierzyć, że wykluczanie jednostki lub jakiejś społeczności, małej grupy ludzi, to pokojowy sposób radzenia sobie z ich buntem. W rzeczywistości wygląda to tak, że odsuwanie ich na bok i izolowanie sprawia, że stają się jeszcze bardziej niebezpieczni; stwarzamy przez to jeszcze niebezpieczniejsze środowisko dla samych siebie. Powinniśmy jakoś nawiązać kontakt z tym buntem, zaprosić ich do dyskusji o tym, jak wygląda nasze społeczeństwo. Ta piosenka może dotyczyć też izolacji radykalnej religii. "

>>> Broken
Pierwszy singiel z The Process Of Belief.

Greg: "Ta piosenka mówi o szkodliwej krytyce; o poglądzie, który zakłada, że jeśli ma się jakieś schorzenie lub problem to jest się przez to mniej ludzkim. Dla mnie to bardzo obraźliwe. Ten pogląd dominuje wręcz w literaturze, w popularnych publikacjach psychologicznych. Wmawia się ludziom, że jeśli mają jakiś problem, to muszą się leczyć. Religia jest tego świetnym przykładem, ponieważ jeśli ją kwestionujesz, to odsuwa cię ona od siebie, albo jesteś uważany za niewiernego i trzeba cię naprawić."

Inspiracją do napisania utworu było aresztowanie Bretta pod zarzutem posiadania; Gurewitz uniknął półrocznej odsiadki w zamian za zgodę na spędzenie roku w ośrodku odwykowym, po pobycie w którym stał się czysty. Brett: "Ta piosenka jest bezpośrednim efektem mojego doświadczenia związanego z powrotem, ze stawaniem na nogi. Moja ukochana oskarżyła mnie, że się 'złamałem'. Myślę, że w piosence chodzi tak naprawdę o to, że nasze wady nas uczłowieczają. Nie ujmują nam człowieczeństwa."

>>> Change of Ideas
Oto odpowiedź Grega na propozycję pewnego człowieka, aby selektywnie zabijać ludzi niszczących lasy deszczowe:
"Doceniam to, że czujesz obrzydzenie względem ludzi, którzy terroryzują lasy deszczowe i inne ekosystemy, mnie także bardzo to martwi. Ale zabijanie tych ludzi nie odwróci biegu ludzkości. Tak naprawdę zabijanie innych jest tak samo destruktywnym instynktem, od jakich staramy się uciekać chcąc chronić nasze ekosystemy. Zmienianie polityk czy usuwanie złych przywódców jest tylko tymczasowym, niesatysfakcjonujacym rozwiązaniem, a nie zasadniczą zmianą, jakiej potrzebujemy... To, czego naprawdę potrzebujemy, to zmiana idei ("what we do need is a change of ideas")".
Wypowiedź Hetsona z 1994 r.: "Ludzie, którzy chcą coś zmienić czy wnieść coś nowego, mają ku temu wiele okazji. Jednak moim zdaniem strach przed zmianami jest głęboko zakorzeniony w starszych pokoleniach. Biorąc pod uwagę to, że ludzie u władzy nie są młodzi, kontrola nad poczynaniami młodych będzie nadal trwała, a prawdziwa wolność, autentyczna niepodległość będą czymś nieosiągalnym".

>>> Chasing the Wild Goose
Coverowane przez No Empathy (singiel "Don't Like It"), nagrane także w wersji live przez Jawbreaker. Bad Religion wykonuje utwór live na bootlegu "All Our Yesterdays".

>>> Come Join Us
Zespół zagrał tą piosenkę na żywo w australijskim programie Recovery, następnie nagranie to ukazało się na "Hits From The Back Door" (na krążku wydano najlepsze występy w tym programie z 1997 roku).
Greg zwykle przed wykonaniem "Come Join Us" wygłasza krótką mowę na temat kultów i ludzi, którzy nimi żyją. Podczas trasy promującej "Gray Race", na występie w Cleveland po takiej właśnie przemowie Greg zapytał tłum, czy ktoś nie czuje się urażony jego wypowiedzią. Rękę podniósł jeden długowlosy facet, Greg poprosił ochronę o wprowadzenie go na scenę, rozmawiał z nim a następnie zapytał, czy jest jakaś piosenka, którą publiczność chciałaby usłyszeć. Gość poprosił o "Skyscrapera". Greg powiedział "ok"... i kapela zaczęła grać "Come Join Us". Długowłosy wziął mikrofon Briana i zaczął fałszować śpiewając razem z Gregiem. Po kilku minutach Greg machnął ręką na ochronę, która eskortowała faceta ze sceny.

>>> Delirium of Disorder
Część tekstu piosenki pochodzi z kontrowersyjnej książki Henry'ego Millera "Tropic of Cancer" (Zwrotnik Raka). "Trwamy zaledwie pięć minut, a pożeramy stulecia. Jesteś sitem, przez które przecedza się moja anarchia, układając się w słowa. [Life is a sieve through which my anarchy strains, resolving itself into words.] Poza słowem jest chaos. Każde słowo jest paskiem, prętem, lecz nigdy nie ma i nie będzie dość prętow, by zrobić z nich klatkę". Na kilku bootlegach (np. "Bad And Worst") Delirium jest błędnie zatytułowane jako Dilirium.

>>> The Devil in Stitches
Słowa "don't look homeward angel" to nawiązanie do powieści "Spójrz ku domowi aniele" ("Look Homeward Angel") T. C. Wolfe'a. Gurewitz odwołuje się do tej samej książki także w utworze "Stranger Than Fiction", słowami "Wolfe looks back".

>>> The Dodo
Piosenka nagrana podczas tzw. "Ithaca Sessions", które odbywały się między innymi w piwnicy Grega. Na kilku singlach oraz promosach do "Punk Rock Song" możemy znaleźć ten utwór razem z "The Universal Cynic" i niemieckojęzycznym "Punk Rock Song".

>>> Do What You Want
Norweska stacja radiowa NRK P3 podczas festiwalu Roskilde w Danii 3 lipca 1993 r. zarejestrowała za kulisami wspaniałą akustyczną wersję tej piosenki.
Napisy pojawiające się na początku i końcu teledysku są identyczne, jak w klipie do "Land of Competition", sugeruje to więc, że obydwa te klipy nargane zostały przez tych samych ludzi. Jednak teledysk do "Do What You Want" jest bardzo ostry i punkowy, podczas gdy "Land of Competition" wygląda raczej jak materiał filmowy z klipu do "Along The Way", ponadto "Do What You Want" wyróżnia się perfekcyjnym brzmieniem.
W wersji z bootlegu "Stranger Than Pulp Fiction" Greg śpiewa "my moniker is Brett and I'm rotten to the core", często też zdarza mu się zaspiewać "my moniker is Greg", np. w wersji z "All Ages".
Spotkałam się także z tytułem "Superman", ale jest to jakieś nieporozumienie; "Do What You Want" nigdzie nie figuruje oficjalnie jako "Superman".

>>> Don't Pray on Me
Tekst nawiązuje do sprawy Marka Davida Chapmana, zabójcy Johna Lennona, oraz do Jacka Kennedy'ego, który był posądzany o romans z Marilyn Monroe. Umieszczając w utworze imiona Hanson i Hester, Brett miał na myśli główne postacie z powieści "The Scarlet Letter" ("Szkarłatna litera") N. Hawthorne'a. W filmowej adaptacji powieści z 1926 r., rolę Dimmensdale'a odegrał Lars Hanson; stąd "Hanson did it to Hester".

>>> Drunk Sincerity
Recenzja z MTV Online: "W 'Drunk Sincerity' widzimy mężczyznę i kobietę na tylnym siedzeniu samochodu. Słyszymy, jak on obiecuje jej wieczną miłość i wiemy, że ona da się nabrać. Ta prosta scenka rozbrzmiewa dłużej, niż tuziny oświadczeń Graffina na temat gnijącej ludzkości."
Natomiast w pewnym magazynie napisano, że utwór brzmi jak irlandzka melodia, tyle że grana szybciej.

>>> Empty Causes
Bobby pomaga w chórkach na LP.
"Purple Haze" (purpurowa mgiełka) to stara odmiana marihuany używana przez wielu muzyków, ponieważ zmienia ona sposób postrzegania muzyki. Jimi Hendrix napisał o tym piosenkę, a jej tekst jest mniej wiecej tym samym, do czego Graffin nawiązuje w "Empty Causes".

>>> Entropy
"Entropy, it's matter of course" - zapytano Grega, czy to zdanie ma być jakimś kalamburem. Odpowiedział, że "'matter of course' ma podwójne znaczenie, a wszystko co ma podwójne znaczenie jest powiedziane żartobliwie"...

Entropia: 1) termodynamiczna funkcja stanu, określająca kierunek przebiegu procesów spontanicznych (samorzutnych) w odosobnionym układzie termodynamicznym; 2) w ramach teorii informacji jest definiowana jako średnia ilość informacji, przypadająca na znak symbolizujący zajście zdarzenia z pewnego zbioru.

>>> Fertile Crescent
Żyzny Półksiężyc - pas ziem o większej żyzności, mający kształt wielkiego półksiężyca, ciągnącego się od Egiptu poprzez Palestynę i Syrię po Mezopotamię. Komisja Standaryzacji Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej 29 października 2003 roku wprowadziła nazwę "Żyzny Półksiężyc" dla regionu na Bliskim Wschodzie.

Na zremasterowanym Generatorze (2004) znajduje się oryginalna wersja "Fertile Crescent" z Petem na perkusji, wydana już na Maximumrockandroll 7 w 1991 roku.

>>> Fields of Mars
Graffin: "'Fields of Mars' opowiada o metafizycznym poziomie, z którego się na nie [pola marsowe] spogląda. Jest to poziom wyższej świadomości, ponieważ Mars był bogiem wojny. W tej piosence zakładamy, że może kiedyś ludzie będą w stanie osiągnąć poziom wyższy od tego, na którym są teraz - poziom, na którym wojna nie istnieje."

>>> Flat Earth Society
Tytuł piosenki to nazwa organizacji działającej w USA, której członkowie twierdzą, że cała gadka o kulistości ziemi to tylko spisek naukowców i że ziemia tak naprawdę jest płaska.
UK Subs na płycie "Riot" także ma piosenkę zatytułowaną "Flat Earth Society", natomiast zespół Dimentia Thirteen ma w swoim dorobku album o takim tytule. Loss nagrali wolniejszą wersję ze stłumionymi wokalami, która tradycyjnie znajduje się na "Fuck Hell - This is a Tribute to Bad Religion".

>>> Forbidden Beat
"Jones" to slangowe określenie na uzależnienie od narkotyków.

>>> Frogger
Utwór napisany przez dwóch Gregów. Na "Back To The Known" obok nazwiska Graffina jako współtwórca pojawia się także przyjaciel zespołu, Wryebo Martin. Nie wiadomo, jaki udział miał on w pisaniu piosenki; wg Hetsona bardzo niewielki.
Na "Fuck Hell - This is a Tribute to Bad Religion" znajduje się o wiele ostrzejszy od oryginału cover nagrany przez Puffball. Na bootlegu "Hate Yourself" utwór nosi tytuł "In The City They Follow", natomiast na bootlegu "Bad & Worst" - "Tired Of The City".
Frogger to neologizm od słowa "frog" (żaba), który w wolnym tłumaczeniu można odczytać jako "żabol". Jest to także tytuł niezwykle popularnej w latach 80. w Stanach gry komputerowej, której celem jest przeprowadzenie stada żab przez ruchliwą jezdnię i staw pełen niebezpieczeństw tak, aby na końcu każdy z płazów trafił w bezpieczne miejsce. To tłumaczy sens utworu.
Na jednym z nowojorskich występów (13 wrzesień 1996), jeden z fanów rzucił na scenę oryginalny kartridż z grą "Frogger" - miała to być prośba o zagranie utworu. Z powodu problemów technicznych grupa nie mogła go zagrać, niemniej jednak Graffin podziekował za pudełko...
Pete Finestone powiedział, że odciski stóp płaza na okładce "Back To The Known" to odciski Froggera (Żabola).

>>> Fuck Armageddon... This Is Hell
Greg zawsze zmienia tekst na występach i wymienia w nim miasto, w którym grają, np. "How could hell be any worse, when Barcelona's a fucking curse".
Na koncercie w Berkeley (22 kwiecień 1989 r.) jakiś gość z publiczności przedarł się na scenę i usilował zagrać tą piosenkę.

>>> Generator (piosenka)
"Generator" to metafora oznaczająca Boga. Brett: "Chciałem przedstawić podobną sytuację do tej, kiedy znajdujemy się w pokoju, w którym włączona jest klimatyzacja. Naturalnie nie słyszymy jej szumu, ponieważ jest to stały dźwięk. Wtedy klimatyzacja wyłącza się i dopiero wtedy zdajemy sobie sprawę z tego, jak jest cicho, właśnie dlatego, że się wyłączyła. To jest właśnie generator, to stoi za tym wszystkim. Zabawne; Bóg i duchowość zawsze stanowiły główny konflikt całego mojego życia. Jest to piosenka o moim postrzeganiu Boga (...) młotek, okno, nóż itd. Nie uważam, że właściwym byłoby tutaj przekazywanie wam moich osobistych intencji, chociaż tak jak w każdym rodzaju sztuki określone jest tu jakieś 'znaczenie'".
"Generator" jest to jedna z najbardziej intrygujących piosenek, o której znaczenie fani bardzo często pytają. Oto interpretacja jednego z nich: Generator to Bóg, który tworzy wszechświat, przede wszystkim energię (stąd "turbines in darkness" - turbiny w ciemności). Kiedy tworzy zwierzęta, przerywa ciszę ("a hummingbird in silence" - koliber w ciszy). Wielu fanów sugeruje, że słowa "blood on my door" nawiazują do biblijnego opisu jednej z plag egipskich, kiedy to duch Boży przechodzi nad Egiptem uśmiercając wszystkich pierworodnych synów i jednocześnie oszczędzając te domy, których drzwi pomazane są krwią baranka. Tak więc autor tych słów uważa się za wybrańca Bożego. Taka interpretacja wydaje się być prawdopodobna, tym bardziej że w "Don't Pray On Me" mamy bardzo podoby wątek: "and I don't remember hearing how Moses reacted, when the innocent first born sons lay dead".
Pod koniec utworu, tuż po "ooohhhhh" Greg szepcze "1, 2, 3, 4"...
Na "Fuck Hell - This is a Tribute to Bad Religion" mamy niezły cover żeńskiej grupy Candysuck, natomiast na "Fat Music For Fat People Vol. 4" zespół Me First And The Gimme Gimmes coveruje piosenkę "My Favorite Things" i większość utworu gra do melodii "Generatora".

>>> Give Punk a Chance
Jest to cover "Give Peace A Chance" The Beatles, który BR grali na jednym występie, powtarzając refren 4 razy śpiewając "punk" zamiast "peace". Znajduje się na bootlegu "2-1-91 at The Hollywood Palladium".

>>> Give You Nothing
Wg Jay'a, słowa "a habit of carrying the stone" (nawyk dźwigania kamienia) może być interpretowany na kilka sposobów: 1. Jako ciężar, który sprawia, że musimy zostać na miejscu (na przykład dom rodzinny); 2. jako "rolling stone" (obieżyświat); 3. jako tablice dziesięciu przykazań.

Alternatywny tytuł utworu "Give You Nothing" to "Tom Clements" - imię i nazwisko jednego z przyjaciół Bretta, który zginął w wypadku samochodowym w 1986 r.

>>> God Song
Część tekstu to parafraza wiersza Williama Blake'a, angielskiego poety żyjącego w latach 1757-1827. Wiersz nosi tytuł "And Did Those Feet In Ancient Time", znany jest także jako "Jerusalem". W piosence wykorzystano następujący fragment: "And did those feet in ancient time / Walk upon England's mountains green? / And was the holy Lamb of God / On England's pleasant pastures seen?"

>>> God's Love
Greg Graffin: "W utworze 'God's Love' użyłem klasycznego motywu wykorzystywanego w piosenkach - miłości - i przeanalizowałem go pod względem pewnych sprzeczności między teologią a naukowym punktem widzenia. Myślę, że właśnie taka postawa jest znakiem rozpoznawczym Bad Religion i to również ona sprawiła, że nigdy nie dostaliśmy platynowej płyty. Dla większości ludzi to wymaga zbyt wiele myślenia. Oni nie chcą słyszeć o żadnych analitycznych sprawach w muzyce, której słuchają, lecz jedynie o tej prostej formie miłości".

>>> Grains of Wrath
Tytuł utworu to parafraza biblijnego wyrażenia "grapes of wrath", czyli "grona gniewu". "Grapes of Wrath" to także tytuł powieści Johna Steinbecka.
Wers "from sea to shining sea" pochodzi z patriotycznej piosenki Katharine Lee Bates 'America the Beautiful' z 1893: "O beautiful for spacious skies, / For amber waves of grain, / For purple mountain majesties / Above the fruited plain! / America! America! / God shed his grace on thee / And crown thy good with brotherhood From sea to shining sea!"

>>> The Gray Race (piosenka)
Greg wyjaśnia w wielu wywiadach, że "oceniamy świat w kategoriach bieli i czerni, jednak jesteśmy jeszcze zdolni do dostrzegania odcieni szarości. Ale ta zdolność często nam przeszkadza. Utrudnia nam postęp, utrudnia nam sukces, ale czyni nas bardziej ludzkimi i bardziej współczującymi istotami. Niestety świat, który tworzymy dla swoich własnych potrzeb nie zawsze opiera się na współczuciu. I myślę, że właśnie to jest największy problem ludzkości". Mówi, że przez problemy, o których śpiewa stara się zbliżyć niechętnych ludzi do zobaczenia "odcieni szarości".

>>> The Handshake
Na "Fuck Hell - This is a Tribute to Bad Religion" znajduje się cover zatytułowany "Handshaker", wykonywany przez Troublemakers. Śpiewają "gotta overcome the testicles of history".

>>> Heaven Is Falling
Wg Jay'a, słowa "King George and his rainbow cabinet" to nawiązanie do George'a Busha, który określił w ten sposób swoich najblżiszych doradców, kiedy Jesse Jackson przycisnął go w sprawie mniejszości w jego administracji, składającej się głównie z białych mężczyzn.

W 2004 r. w wywiadzie Brett powiedział, że to piosenka antywojenna.

Na zremasterowanym Generatorze (2004) znajduje się oryginalna wersja "Heaven Is Falling" z Petem na perkusji, wydana już na Maximumrockandroll 7 w 1991 roku.

>>> Honest Goodbye
Utwór napisany wspólnie przez Bretta Gurewitza i Grega Graffina, zainspirowany jest życiem i zbrodniami Perry'ego Smitha, mordercy sławnego dzięki książce Trumana Capote'a "In Cold Blood" ("Z zimna krwią"). Gurewitz: "Piosenka zadaje pytanie jak doszło do tego, ze niby taki łagodny człowiek z artystyczną wrażliwością popełnił tak brutalne, straszliwe zbrodnie. Dla mnie jest to utwór emocjonalny, który eksploruje temat ludzkiego przebaczenia i kary".

>>> Horray For Me
Wszyscy obecni członkowie Bad Religion nienawidzą słów do tej piosenki (napisanych przez Bretta). Nagrana została tylko dlatego, że podobała im się od strony muzycznej. Powiedzieli, że nigdy nie zagrają jej na żywo, jednak w czerwcu 2000 roku w Ohio złamali przyrzeczenie.

>>> I Love My Computer
Greg: "Ta piosenka została napisana w czasie internetowego boomu w 2000 roku. Często wtedy myśleliśmy o tym, że USA stanie się grupą ludzi zamkniętych w swoich pokojach, których jedynym zajęciem będzie siedzenie przed komputerem i kupowanie jedzenia; którzy będą izolować się od prawdziwego, międzyludzkiego kontaktu. Wcześniej powiedziałem już, że między muzyką a ludźmi istnieje emocjonalna więź i nigdzie nie będzie ona mocniejsza, niż podczas występów na żywo. Jeśli zatracimy to wszystko na rzecz świata komputerowego, nie będzie tej emocjonalnej reakcji."
W maju 2001 Yahoo Internet Life Magazine opublikował artykuł "Seks i cenzura online". W artykule tym pojawia się cytat: "I love my computer, you're always in the mood. I get so turned on, when I turn on you. I love my computer you never ask for more. You can be princess or you can be my whore. And it's never been quite so easy".

>>> I Want Something More
Greg kiedyś powiedział, że to jego ulubiona piosenka Bretta.

>>> I Want to Conquer the World
Amsterdam nagrał szybszą wersję do albumu "Fuck Hell - This is a Tribute to Bad Religion". Pojawia się tam syntezator i wokal a la Dexter Holland. Śpiewają "give all the idiots a new Bad Religion" i "then I'll save the seals". Greg także czasem śpiewa "give all you dumb fucks a new Bad Religion".

>>> I Won't Say Anything
Pierwsza zwrotka jest nawiązaniem do osoby Desmonda Morrisa, etologa i autora m.in. "The Human Zoo" - książki poświęconej temu, jak biologiczna natura gatunku ludzkiego ukształtowała kulturę współczesnego świata.
Druga zwrotka to aluzja do książki Kartezjusza "De homine", w której autor stwierdza, że ludzie są maszynami, które posiadają duszę (źródło dualizmu). Z założeniem "ducha w maszynie" rozprawia się filozof Gilbert Ryle.
Trzecia zwrotka to luźna wariacja na temat stwierdzenia Thomasa Hobbesa, że ludzkie życie jest "solitary, poor, nasty, brutish, and short". Cytat pochodzi z fragmentu "Lewiatana" traktującego o naturze ludzkiej, będącą wojną wszystkich przeciwko wszystkim.

>>> Incomplete
Troublemakers nagrali cover na "Fuck Hell -This Is A Tribute To Bad Religion", zawierający więcej wokali niż oryginał, ale są one stłumione przez gitary.

>>> Individual
Piosenka ta czasem nazywana jest "Individual", a czasem "Individuals".

>>> Infected
Brett wyjaśniał, że "Infected" to piosenka o obelżywym, obsesyjnym związku między mężczyzną a kobietą. Słowa "I want to drill you like an ocean" ("chcę cię przewiercić tak jak ocean") są metaforą nawiązującą do gwałtu na "czystej" kobiecie, podobnie jak platforma wiertnicza "penetruje" nieskazitelnie czyste morze. Mówi, że to jedna z jego ulubionych i najzgrabniej napisanych przenośni. Najwyraźniej Greg nic o tym nie wie, ponieważ podczas jednego występu zmienił tekst na "You're clear, this line doesn't make sense, want to drill you like an ocean, but I don't know what that means, 'cause I didn't write it".
Brett: "To piosenka o mojej miłości do dziewczyny o imieniu Gina (...). Porównuję w niej intensywność zakochania się do cierpienia i choroby."
"Infected Live EP" na CD zawiera "The Handshake", "Recipe For Hate", "Infected", "21st Century...", "Struck a Nerve" i "Stranger Than Fiction". Wszystkie te piosenki wypuszczone były także na 2 singlach: "Infected 1" i "Infected 2". Na singlu "Stranger Than Fiction" znajduje się wersja "radiowa" (3:35) i wersja LP (4:08).

>>> Inner Logic
Greg: "Mam nadzieję, że ludzie uczą się kwestionować to, co wydaje się oczywiste, ponieważ zazwyczaj za tym, co widać na zewnątrz, kryje się głębsze znaczenie. Istnieje ukryta logika." "Ukryta logika [w piosence] to ta prawda, o której nikt ci nie powie, i do której musisz dotrzeć sam. To prawda o tym, że sekret Ameryki tkwi przede wszystkim w protekcji zysków korporacji. Wszystkie nasze instytucje powstają, aby chronić korporacje i zwiększać ich przychody. Bardzo niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, zwłaszcza ludzie pracujący w ochronie zdrowia, w agencjach rządowych lub firmach farmaceutycznych, którzy myślą, że ich praca czyni życie Amerykanów lepszym. Jednak nie mogą zaprzeczyć, że ich możliwość niesienia pomocy jest całkowicie ograniczona przez ich zdolność dostarczania zysków firmie. Właśnie dlatego ci ludzie, podobnie jak rząd USA, mniej interesują się dobrem ludzi, niż ekonomicznym dobrem swojej firmy. Witamy w Ameryce."

>>> It's a Long Way to the Promise Land
Greg: "Ziemia Obiecana, o której mówię, to życie, w którym zamiast obowiązkowego wychowania fizycznego w liceum byłyby nauki przyrodnicze ['science']. Sytuacja, w której nie byłyby one przedmiotem nadobowiązkowym. Gdybyśmy żyli w społeczeństwie, którego polityka kierowałaby się nauką, to chyba moglibyśmy rozwiązać wiele problemów."

>>> It's Reciprocal
Greg: "To piosenka o związkach. Jeśli dwoje ludzi jest kochankami czy partnerami biznesowymi, w ich relacji zawsze istnieje element wzajemności, czy się o tym mówi głośno, czy nie. Uczy się nas, że powinniśmy się czuć zawstydzeni, przyznając ten fakt. Nie możesz zbudować dobrego związku, jeśli tylko dajesz. Musisz być w stanie brać i nie czuć się bezwartościowym."

>>> Kyoto Now!
Protokół z Kioto - uzupełnienie Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu i jednocześnie międzynarodowe porozumienie dotyczące przeciwdziałania globalnemu ociepleniu. Został wynegocjowany na konferencji w Kioto w grudniu 1997. Traktat wszedł w życie 16 lutego 2005 roku. Do największych oponentów protokołu z Kioto należą USA.

>>> Latch Key Kids
Grupa Toast nagrała zabawny cover na "Fuck Hell -This Is A Tribute To Bad Religion", nie można zrozumieć z niego ani słowa. Latch key kids czyli tzw. "dzieci z kluczem u szyi" to takie, które są pozostawione bez opieki rodziców na długi czas i zdane są tylko na siebie.

>>> Let's Do It
Piosenka nagrana oryginalnie przez Cole'a Portera do filmu "Tank Girl", wykonywana później przez Graffina i Joan Jett. Do znalezienia na składance "Laguna Tunes".

>>> The Lie
Greg: "Ta piosenka pyta o to, dlaczego skłamałbyś wiedząc, że wtedy nie będziesz miał racji, tylko dlatego, że rówieśnicy cię nie akceptują. Ten motyw przewija się przez wiele piosenek Bad Religion. Przede wszystkim musisz solidnie osadzić w czymś swoje poglądy. Jeśli już to zrobisz, to trzymaj się ich jak wariat i nie pozwól swoim rówieśnikom czy otoczeniu dyktować ci, czy możesz je wyrażać, czy nie."

>>> Live Again - the Fall of Man
Uderza mnie podobieństwo refrenu do kawałka "W siną dal"...

>>> Lookin' In
Bardzo rzadki singiel. Strona B zawiera "Generatora" live.

>>> Los Angeles Is Burning
Skrót artykułu na temat "Los Angeles Is Burning" (25.02.2007, autor Geoff Boucher):
Dorastając w West Hills, Brett Gurewitz dowiedział się, że Los Angeles to bardziej nieokiełznana bestia niż odległe miasta, o których czytał w szkolnych podręcznikach. "Wiele mówi fakt, że w L.A. jest coś takiego jak sezon pożarów. Moja rodzina mieszka tu od trzech pokoleń i jestem z tego dumny. Żyjąc tutaj zdajesz sobie sprawę, że pożar to zjawisko cykliczne. Moim zdaniem L.A. nie jest dostatecznie zabezpieczone na tę okoliczność."
Gurewitz gra na gitarze w Bad Religion i pisze dla zespołu wiele piosenek, dzięki którym już od wielu lat zespół jest postrzegany jako najszlachetniejszy wśród pionierów punka w Los Angeles. W sezonie pożarów w 2004 Gurewitz oglądał płomienie w telewizji i pośród bezmyślnej paplaniny usłyszał dźwięki, które później stały się piosenką "Los Angeles Is Burning."
Słowa pierwszej zwrotki i refrenu ułożyły się mu w głowie podczas jazdy do Santa Barabara na koncert Pearl Jam. Jeśli chodzi o tekst, Gurewitz jest najbardziej zadowolony ze swojej wizji płonących drzew (jacarandas). A te zakłopotane "gwiazdy" (stars ill at ease)? To jednocześnie ciała niebieskie jak i znane osobistości, które Gurewitz nazywa nowoczesnymi półbogami ("elita Los Angeles spoglądająca w dół ze swoich wież").
"Ta piosenka dla nas jest wypełniona znaczeniem; znaczeniem, historią i uczuciem. Poza tym Los Angeles może płonąć wieloma rzeczami - nadzieja jest jedną z nich."

>>> Lost Pilgrim
Greg: "To piosenka o tym, że jeśli chcesz trzymać się tradycyjnych poglądów religijnych w nowoczesnym świecie, to jest to niemalże smutne. Przykro jest patrzeć na totalnego dewotę, którego nie interesuje nauka, który nie chce słyszeć o uznanych przez naukowców faktach i który w końcu ląduje w jakiejś skrajności, z której nie wiem jak można się wydostać. To bardzo smutna piosenka. Odczuwam empatię wobec zagubionego pielgrzyma. Sam jestem zbyt plastyczny, żeby być pielgrzymem. Każdy naukowiec musi pogodzić się z tym, że struktura rzeczywistości może zmienić się wraz z każdym nowym odkryciem. Muszę być elastyczny, bo moje poglądy mogą zmienić się w każdej chwili."

>>> Louie Louie
Piosenka autorstwa Richarda Berry, coverowana przez BR 31 marca 1983 w klubie Skylight. Utwór do znalezienia na bootlegu Christmas Show 11.12.'93 + 8.1.94 Los Angeles (razem z coverami "Rock and Roll", "Riding the Storm Out" i "Johnny B.Goode").

>>> Man With a Mission
Brett: "Man On A Mission [pomylił mu się tytuł] nie jest piosenką autobiograficzną jako taką; postać w utworze prezentuje kultowy, przywódczy charakter". Pewien magazyn zacytował tę piosenkę i stanowczo utrzymywał, że tym "człowiekiem" jest Brett i że jego misją jest prowadzenie wytwórni płytowej i pomoc małym punkowym grupom.

>>> Marked
W chórkach możemy usłyszec Jima Lindberga z Pennywise.

>>> Markovian Process
Proces Markowa - ciąg zdarzeń, w którym prawdopodobieństwo każdego zdarzenia zależy jedynie od wyniku poprzedniego.
Piosenka znalazła się na japońskim, australijskim, południowo-amerykańskim i europejskim wydaniu "Stranger Than Fiction". Dołączona jest także do singla "Infected".

>>> Mediocre Minds
Greg: "Jest to sklecona na surowo piosenka, której komponowaniu poświęciłem bardzo niewiele czasu. Nie jest jedną z moich ulubionych i właściwie trochę wstydzę się przyznać, że ją napisałem. (Pan Hetson napisał muzykę.) To chyba jedyna piosenka w naszym katalogu, której unikam."

>>> Meeting of the Minds
Rok 325 przywołany w utworze to data Soboru nicejskiego I. Jego głównym osiągnięciem doktrynalnym było zdefiniowanie zagadnienia relacji Jezusa do Boga Ojca, ogłoszenie Symbolu wiary, ustalenie sposobu obliczania daty Wielkanocy i wydanie pierwszych kanonów. Więcej tutaj.

Druga zwrotka ("In old Tennessee, the last century, all SCOPES...") traktuje o sprawie, jaką wytoczono nauczycielowi biologii z liceum, Johnowi Scopesowi, w 1925 roku. Nieszczęśnik zawinił nauczaniem o ewolucji, co było pogwałceniem tzw. Butler Act, który zakazywał podobnych praktyk na rzecz nauczania o biblijnym pochodzeniu człowieka. Więcej o procesie Scopesa tutaj, a o Butler Act - tutaj.

>>> Misery And Famine
Podobno na końcu piosenki słychać "it wasn't [right]".. Natomiast "the terse, oppresive blanket" to wg Jay'a całe zło, które uczyniliśmy ziemi.

>>> Modern Man
Na początku Greg szepcze "Here's a song with attitude", ale pierwsza część zdania jest ucięta.

>>> New Dark Ages
Greg: "Ta piosenka jest nawiązaniem do ideologii praw religijnych. Ludzie naprawdę wierzą w te bzdury o przyszłym życiu. Oni nawet nie mówią o tym świecie, więc czy to takie dziwne, że wcale nie obchodzą ich przyszłe pokolenia? Myślą tylko o własnym, samolubnym życiu i o tym co się stanie, kiedy umrą. Cieszą się, że to oni pójdą do nieba, a nie do piekła; a kiedy Jezus zejdzie na ziemię, wybierze ich, a nie kogoś innego. To naprawdę przerażające. Śmiejemy się z tego, ale przeciętna osoba w tym kraju, która uważa się za religijną właśnie w to wierzy. Oni myślą, że koniec jest bliski..."

>>> New Leaf
"New Leaf" został napisany tuż po nagraniu How Could Hell Be Any Worse? Utwór ukazał się dopiero kilka lat później na EP Back To The Known.

>>> News From the Front
Większość zespołu nie chciała, żeby owa piosenka została nagrana, ale że bardzo podobała się Brettowi, więc ulegli. Piosenka znalazła się na japońskim, australijskim, południowo-amerykańskim i europejskim wydaniu "Stranger Than Fiction". Dołączona jest także do singla "Infected" i promosa "Incomplete".

>>> No Control
Cytat "there's no vestige of a beginning, no prospect of an end" to słowa Jamesa Huttona, jednego z pierwszych geologów: "Nie znajdujemy żadnych śladów początku ani oznak końca" (1788).

>>> No Direction
W wersji z "Tested" Greg śpiewa "and gets ideas from Courtney's nasty clothes" - chodzi o Courtney Love. Zdanie pojawia się na okładce "Tested".

>>> Operation Rescue
Jest to radykalna antyaborcyjna organizacja, założona przez Randalla Terry'ego. Kiedyś w jednym z wywiadów Greg powiedział, że Radnall jest jedną z osób, z którą chciałby najbardziej porozmawiać (obok Billa Clintona). Oto cytat z samego Randalla: "Chcę, żeby obmyła was fala nietolerancji. Chcę, żeby obmyła was fala nienawiści. Tak, nienawiść jest dobra... Naszym celem jest naród chrzescijański. Musimy wypełnić biblijny obowiązek; jesteśmy powołani, żeby podbić ten kraj. Nie chcemy równych czasów. Nie chcemy pluralizmu".
Na końcu wersji z "Tested" Graffin mówi "Randall Terry!", natomiast w wersji studyjnej w tym samym momencie słyszymy "hmmm".

>>> Parallel
Uwaga - w tej piosence na gitarze gra Greg Graffin! A dokładnie wykonuje slide jednym palcem na jednej strunie... W wywiadzie radiowym wyjaśniał, że "Parallel" opowiada o dwojgu ludzi, którzy żyją dokładnie takim samym życiem, ale nigdy się nie spotykają ani nie są razem.

>>> Part II
Utwory "Part II" i "Part IV" nie miały być w pierwotnym założeniu częścią niczego; nazwane zostały po prostu "The Numbers Game" i "The Index Fossil". Dopiero później zespół zauważył, że utwory te wraz z "Part III" stanowią kompletną myśl.

>>> Part III
Wg jednej wersji, Jay napisał zwrotki i refren, Brett napisał tekst intra a Greg całą muzykę. Natomiast Jay mówi, że to on stworzył całą piosenkę. Solowkę gra Hetson, który pierwszy raz udzielił się wtedy w zespole (jedyny raz na tym albumie).

>>> Part IV
Greg: "Skamielina przewodnia [the index fossil] to wymarły gatunek, który przetrwał zaledwie kilka milionów lat. To bardzo krótki okres jak na standardy większości gatunków. Są one bardzo przydatne dla geologów, ponieważ bez względu na to, w jakim miejscu na ziemi się je odnajdzie, zna się od razu wiek otaczających je skał. Gatunek ludzki będzie znakomitą skamieliną przewodnią, ponieważ istniejemy od jakichś 2 milionów lat. Moglibyśmy przetrwać jeszcze kolejnych kilkaset tysięcy lat i nadal bylibyśmy świetnymi skamielinami przewodnimi."

>>> Positive Aspect of Negative Thinking
Greg powiedział, że ta piosenka (napisana przez Jay'a) "jest niepoprawna gramatycznie, nie ma sensu, wszyscy jej nienawidzimy i nigdy nie gramy jej na żywo". Jay: "to piosenka o nas".

>>> Prodigal Son
Greg: "To utwór napisany przez Bretta. Powiedział, że to buntownicza piosenka, w takim sensie, żeby nie oczekiwali od niego by był tym, który wróci do domu po nauczce, jaką dostał od życia; żeby wrócił do tradycyjnych wartości tradycyjnej religii. Nauczka, jaką dostaliśmy polega na tym, że wiemy już, że tradycyjna religia nie sprawdza się zbyt dobrze. Jeśli będziemy posuwać się naprzód, to może razem z nami będzie ewoluować tradycyjna religia; może będzie musiała się jakoś z czasem zmienić."
Wymieniony w tekście Horatio Alger to XIX-wieczny pisarz amerykański, który w swoich opowiadaniach propagował ideę "amerykańskiego snu", czyli (w dużym uproszczeniu) "od zera do milionera".

>>> The Quickening
Fragment "Oh lost and by the wind-grieved ghost" pochodzi z powieści "Look Homeward, Angel, A Story of the Buried Life" (PL "Spójrz ku domowi aniele") amerykańskiego powieściopisarza Thomasa Wolfe.

>>> Raise Your Voice
Pierwszy singiel z "No Substance", wydany w Europie tydzień czy dwa przed albumem. Zawiera "State Of The End Of The Millenium Addresses" i "At The Mercy Of Imbeciles" oraz wersję "Raise Your Voice" śpiewaną z wokalistą Die Toten Hosen, Campino. W opakowaniu płyty znajduje się zdjęcie zespołu z Campino, który pojawia się także w promocyjnym video. Na okładce singla znajduje się zdjęcie krzyczącego Grega. Kiedy pierwszy raz to zobaczył, powiedział "Przecież to jest śmieszne!" (w sensie "ridiculous"). Bad Religion nie wiedzieli wtedy, co znajdzie się na okładkach singli; tą sprawą zajmowała się wytwórnia.

>>> Runnin' Fast
Niezła balladka akustyczna napisana przez Grega, wydana na soundtracku "Desperate Teenage Lovedolls". Greg mówi, że większość rzeczy, które sam nagrywa i nigdy nie wydaje brzmi właśnie jak "Runnin' Fast".

>>> Sinister Rouge
W utworze mowa o seksskandalu w Kościele z 2005 roku.

>>> Skyscraper
Piosenka nawiazuje do biblijnej opowieści o wieży Babel. Ludzie byli tak ciekawi życia pozaziemskiego, że postanowili zbudować wieżę sięgającą aż do nieba ("we'll build a city with a tower for the world"). Jednak nieba sięgnąć nie mogli i byli zmuszeni przerwać budowanie wieży z powodu konfliktu z Bogiem. Wszyscy ludzie mówili wtedy w tym samym języku, więc mogli budować ją bez "problemów komunikacyjnych", jednak Bóg stwierdził, że jeśli sięgną nieba, wtedy już nie będzie żadnej rzeczy, której nie będą w stanie zrobić. Historia ta jest teologicznym wyjaśnieniem, skąd wzięły się różnice rasowe i różne języki - Bóg rozproszył ludzi i dał im różne języki, aby uniemożliwić im budowanie wieży Babel.
Na koncercie w Brazylii zapytano Bobby'ego, dlaczego nie zagrali "Skyscrapera" ani "Anesthesii". Bobby powiedział, że wokale w tych piosenkach są bardzo wysokie i po 8 miesiącach koncertowania Greg już nie daje rady ich śpiewać.
Pierwsza zwrotka utworu jest parafrazą słów biblijnych z Księgi Rodzaju 11, 1-9.

>>> Slumber
Greg tworzył ten utwór z myślą o swoim synu.

>>> Social Suicide
Greg: "Chodzi mniej więcej o to, że jeśli poprzesz jakiś niepopularny pogląd, to zostaniesz ukrzyżowany i wchodząc w to zdajesz sobie sprawę, że właśnie popełniasz społeczne samobójstwo. Nasz album był takim właśnie samobójstwem, bo powiedzieliśmy, że nie chcemy żyć w takim imperium. Oczywiście ktoś mógłby powiedzieć, żebyśmy znaleźli sobie jakiś inny kraj do życia, ale to bardzo słaby argument. Dlaczego? Bo my jesteśmy Amerykanami. Nasza unikatowa historia, moje wychowanie jest odzwierciedleniem Ameryki i jeśli nawet nie wymachuję flagą, nie możesz nazywać mnie antypatriotą. Jestem częścią Ameryki, więc kiedy ludzie mnie pytają, dlaczego się stąd nie wyniosę, skoro mam takie nastawienie, atakują mnie na podstawie swoich własnych kryteriów partiotyzmu, opartych na pojedynczym haśle czy idei w stylu 'jeśli nie jesteś z nami, to jesteś przeciwko nam'. Ci ludzie prawdopodobnie nigdy nie czytali na temat historii USA i nie rozumieją co znaczy być częścią tradycji Ameryki."

"Statek głupców" ("the ship of fools") to motyw pojawiający się w wielu dziełach literackich, malarskich, muzycznych. To statek pełen załogi reprezentującej różne klasy i stany społeczne, różne postawy etyczne, wzorce osobowe, podróżującej w poszukiwaniu szczęścia. Źródło tego motywu analizował Michel Foucault w Historii szaleństwa w dobie klasycyzmu. W średniowieczu praktykowano pozbywanie się osób obłąkanych, niesprawnych umysłowo przez wysyłanie ich w podróż statkiem czy innymi środkami transportu. Wypędzanych powierzano grupom pielgrzymów lub kupcom, oddawano ich pod opiekę marynarzy, którzy czasami wysadzali swojego pasażera wcześniej niż to zostało umówione. Wypędzeni w ten sposób trafiali do innych miejscowości, ośrodków kultu słynących z uzdrowień. Więcej tutaj.

>>> Sorrow
Brett: "To starotestamentowa historia Hioba. Hiob był najuczciwszym człowiekiem pod słońcem. Diabeł powiedział Bogu, że ludzie są w zasadzie źli, a Bóg się temu sprzeciwił. Diabeł zażądał, aby Bóg pokazał mu jeden przykład i wtedy Bóg wskazał na Hioba, na co diabeł odrzekł, że może zepsuć go tak, jak każdego innego człowieka. Diabeł założył się o to z Bogiem. W taki sposób Bóg wynagrodził najuczciwszego człowieka na tej planecie, odwracając się od niego plecami. To nie Bóg, to religia. Oto przykład tego, jak odrażająca potrafi być religia. Czego można się nauczyć z tej historii? Podstawą judeochrześcijańskiej religii jest to, że nie ważne, jak dobrym człowiekiem jesteś, Bóg się od ciebie odwróci. Czy zatem dziwi fakt, że świat jest taki popieprzony? Mówią, że historia Hioba to najsmutniejsza opowieść, jaka została kiedykolwiek opowiedziana, jest więc świetnym archetypem, z którego można wyprowadzić utwór 'Sorrow'."

>>> Stealth
Tekst tego utworu to zmiksowane fragmenty przemówienia prezydenta Busha z 1992 roku.

>>> Stranger Than Fiction
Brett: "Caringosity = Caring + Curiosity. W tej piosence opowiadam o kilku rozczarowanych pisarzach, którzy mieli problemy pomimo, a może z powodu swojego geniuszu. Przysłowie mówi, że 'ciekawość to pierwszy stopień do piekła' (ang. 'curiosity killed the cat') - być może Kerouac za bardzo się przejmował, więc stąd 'Caringosity killed the Kerouac cat'. Tak ma marginesie to jeden z moich ulubionych pisarzy."

>>> A Streetkid Named Desire
Tytuł utworu jest parafrazą znanej sztuki amerykańskiego dramaturga Tennessee Williamsa "A Streetcar Named Desire" (Tramwaj zwany pożądaniem), napisanej w 1947 r.

>>> Streets of America
Promocyjne video kręcone było w maju 1996 na pustyni Mojave w Kalifornii, reżyserował je w całości David Bragger, który stworzył także klipy do "Punk Rock Song" i "A Walk". Klip był pomysłem wytwórni Atlantic. Brian powiedział, że to było jedno z najgorszych przeżyć w jego życiu. Utwór z singla różni się od oryginału tym, ze słowo "fuckin'" zostało ocenzurowane ("for what you fuckin' promised led them astray"). Mamy także singiel na CD zawierający nieszczęsny wideoklip.

>>> Submission Complete
Greg: "Ta piosenka zadedykowana jest mojemu synowi; to coś w stylu 'Welcome to the Machine' Pink Floyd. Jeśli będziesz kontrolowany przez innych ludzi, będziesz musiał zaakceptować życie pełne uległości. A to jest coś, czego raczej nie chcesz. Ta piosenka ma dać nadzieję nastolatkom, że nie będą musieli ulegać żadnemu przestarzałemu, sztywnemu, bezsensownemu systemowi wierzeń. Nie chodzi mi tutaj tylko o tradycyjną religię, ale na przykład o surowość nauczyciela rigidity nauczyciela wychowania fizycznego. Nie bez przyczyny używam słowa surowość, sztywność - nie możesz być kreatywny, jeśli ludzie nie pozwolą ci na jakąś elastyczność, odskocznię od tego sztywnego systemu wierzeń. Prawdziwą trucizną religii jest jej sztywność. To, co jest naprawdę piękne w nauce i naturalizmie to ich elastyczność i płynność. Musisz tylko eksperymentować, odkrywać, weryfikować swoje odkrycia i kształtować na nowo podstawy tego, co nazywamy prawdą."

>>> Suffer
Na "All Ages" można przeczytać alternatywny tekst do utworu, który brany był pod uwagę. I tak pod wersem "The business man whose master plan controls the world each day..." napisane jest "The worker in the factory, the Hindu in the dust. The mesogleal hooker who can ruin lives with lust" i "The Hindu in the dust, the Russians lack of trust, The NATO powers, lives in fear. The Hindu eating dust. The shepherd lost his flock..." oraz "Johnee strung on dope. They gave him too much rope. The Maitredee of Bourgoisee takes valium to cope...".

>>> The Surface of Me
Skinner to jeden z twórców psychologii behawioralnej.

>>> Ten In 2010
Jest to ponura wizja przeludnienia planety w roku 2010. Brian mówi, że celowo nie pojawili się w teledysku do tego utworu, ponieważ "mieli dość tańczenia w kółko jak 5 osób grających punk rockową piosenkę".

>>> Them And Us
Jay: "Wszystkie tego typu piosenki nie opowiadają o tym, czego chcemy lub oczekujemy, ale o tym, jak jest".

>>> There Will Be a Way
Greg: "Wielu ludzi uważa, że ta piosenka ma dawać nadzieję. Chciałem przez nią powiedzieć, że nie znamy przyszłości, ale jeśli przyjrzymy się historii, przeszłości, to możemy w jakiś sposób odgadnąć, co może stać się w przyszłości. Zawsze znajdował się jakiś sposób, żeby przetrwać ciężkie czasy i większość z tych sposobów jest trudna do przewidzenia. Więc zawsze znajdzie się sposób. Myślę, że ta piosenka jest pełna nadziei, i mimo że wiemy dużo więcej niż 200 lat temu, to i tak nie wiemy tyle, ile będziemy wiedzieli za 50 lat."

>>> Tiny Voices
Utwór "zainspirowany" wojną w Bośni.

>>> Turn On the Light
Jay powiedział, że pewnej nocy, kiedy pracował z Brettem w Epitaph, spacerowali po budynku wytwórni i jacyś ludzie, którzy nagrywali album siedzieli na podłodze przy zgaszonym świetle i kilku zapalonych świecach. Brett i Jay wparowali tam z krzykiem "what the fuck, turn on the lights!", a później Brett popędził to pokoju i w kilka minut napisał "Turn On the Light".
Kilka słów z refrenu zainspirowanych zostało książką Jacka Kerouaca "On the Road" ("W drodze"): "The only people for me are the mad ones, the ones who are mad to live, mad to talk, mad to be saved, desirous of everything at one time, the ones who never yawn or say a commonplace thing, but burn, burn, burn, like fabulous yellow Roman candles exploding like spiders across the stars". O Kerouacu mowa także w "Stranger Than Fiction" ("caringosity killed the Kerouac cat").
W klipie Greg śpiewa "he used to fuck it when the wind...".

>>> Two Babies in the Dark
Raggedy Ann to lalka, popularna w USA w latach 40-tych, 50-tych i 70-tych.

>>> The Universal Cynic
Nieoficjalny utwór nagrany razem z "The Dodo" podczas tak zwanych "Ithaca sessions". Znajduje się na niemieckim singlu "Punk Rock Song", na którym możemy znaleźć także "Punk Rock Song" po niemiecku i "The Dodo". BR piosenkę grało tylko raz - kiedy sprawdzali dźwięk w Vancouver...

Tekst utworu jest parodią znanych przysłów.

>>> Waiting for the Fire
Piosenka napisana przez Bretta w 1982/83. Jest to ballada z prowadącym pianinem i gitarami akustycznymi. Można ją znaleźć na niezatytułowanym 7'' bootlegu, którego wyprodukowano zaledwie 500 kopii. Znajduje się też na składance "The Sounds Of Hollywood Fanzine 2", wydanej przez Mystic Records w 1983. Jednak najłatwiejszym (legalnym) sposobem dostania tej piosenki jest kupienie "Unknown Infections" (bootleg na CD).

>>> A Walk
Wideo do "A Walk" ukazało się jako pierwsze z albumu "The Gray Race", jego reżyserem jest David Bragger. Singiel zawiera naklejkę z "Gray Race", wersję live "Leave Mine To Me" i "Change Of Ideas" oraz "Cease" w wersji studyjnej. Na okładce widać człowieka wpadającego w sidła.
Na meczach California Angels (drużyna baseballowa) "A Walk" puszczane było przez głośniki.

>>> We're Only Gonna Die
Niektórzy nie słyszą w tym utworze pianina, które wchodzi wraz z gitarą akustyczną i najlepiej słychać je podczas słowa "took" (dwie nuty). Później pianino przyspiesza wraz z wokalem i zatrzymuje się na "mind".
Cover w wykonaniu Biohazard nosi tytuł "We're Only Gonna Die From Our Own Arrogance". Coverowany także przez Sublime i Trippin' Daisies. Piosenka pojawia się w filmie "Ostatni dzwonek" ("Glory Daze").

>>> What Can You Do?
Druga zwrotka zawiera następujące wersy:

Yeah you waste your time with losers if you get stuck in a rock-n-roll band
Do you find it more rewarding to compete with morons throughout this land?

Greg, zamiast band" i "land", śpiewa "bau" i "lau". Jay: "Przejęliśmy zwyczaj kończenia każdego słowa za pomocą "au" lub "ow" od sposobu, w jaki nazywaliśmy naszego przyjaciela Henry'ego. Mówiliśmy na niego Henrau i to wkręciło się do piosenki. To nie "rock and roll bound", tylko "rock and roll bau,... across the lau...".

>>> White Trash (2nd Generation)
Na koncercie w Houston Greg porownał mieszkańców do "białych odpadków".

>>> World War III
Słowa o pierwszej damie będącej "pieprzoną lesbijką" dotyczą Rosalyn Carter, żony byłego prezydenta USA Jimmy'ego Catrera (kadencja 1977 - 1981).

>>> You
Cytat "there is no time for fussing and fighting, my friend" pochodzi z piosenki The Beatles "We Can Work it Out". "You" zamieszczone jest na ścieżce dźwiękowej gry Tony Hawk Pro Skater 2.

>>> You Don't Belong
Greg: "Jeśli kiedykolwiek zetknęlibyście się z naszą pierwszą 7-calową EP, to wśród publiczności jest facet w skórzanej kurtce, na której napisane jest 'you don't belong' [~'nie ma dla ciebie miejsca'] - stąd wzięliśmy tytuł. Taka postawa zawsze towarzyszyła erze punka - każdy z nas czuł, że nie ma dla nas miejsca, ale z całą pewnością czuliśmy też, że powinniśmy je gdzies znaleźć, ponieważ mamy coś do powiedzenia."

Missy
"Blue movie" to określenie filmu pornograficznego. Jest pewna szczególnie znana gwiazda porno o imieniu Missy, podobno jedyna tego typu postać o takim imieniu. Mieszkała w San Fernando Valley, skąd pochodzą BR. Możliwe, że znali się ze szkoły, ponieważ są w podobnym wieku.

Tom - Tom Clements
Jeden z przyjaciół Bretta, który zginął w wypadku samochodowym w 1986 r. Alternatywny tytuł utworu "Give You Nothing" to właśnie "Tom Clements".

Milo - Milo Aukerman
Wokalista zespołu The Descendents. "Milo goes to college" to tytuł jednego z albumów The Descendents.

Rodney - Rodney Bingenheimer
Znany hollywódzki DJ radiowy ze stacji KROQ z Los Angeles. To on jako pierwszy puścił BR w radiu, w swoim programie, "Rodney on the roq".

Jack - Jack Grisham
Wokalista TSOL, który często nosił spódnicę na scenie.

Billy - Brett Gurewitz
Billy to ksywa Bretta. Utwór nawiązuje do momentu, kiedy Gurewitz został złapany z heroiną i zarządzeniem sądu udał się na rehabilitację.

Mugger - Steve Corbin
Techniczny Black Flag; Mugger to jego przydomek.